Ympäristövastuu on ollut Lundian DNA:ssa alusta asti. Lundia oli vastuullinen jo silloin, kun vastuullisuudesta ei puhuttu mitään. Ekokompassin opastuksella toiminnasta löytyi silti uusia kehityskohtia ja nyt Lundialle on myönnetty ympäristösertifikaatti.
Lundia on suomalainen perheyritys, joka on valmistanut huonekaluja suomalaisesta männystä vuodesta 1948.
Lundian brändi on yhtä kestävä kuin sen kaappien rungot. 50 vuotta sitten ostettuun runkoon voi edelleen yhdistää uutta designia, uusia ovia ja hyllytasoja.
– Meidän tuotteemme ovat kestäviä ja paikallisesti tuotettuja. Lundiaa valmistetaan suomalaisesta männystä, vastuullisesti kasvatetusta puusta. Raaka-aineet, muotoilu, alihankkijat – käytännössä kaikki mitä Suomesta saa, hankitaan täältä, kertoo Lundian toimitusjohtaja Karri Koskelo.
– Aina pystyy silti parantamaan.
“Emme ole joutuneet lisäämään mitään tehtäviä tai henkilötyövuosia, sillä Ekokompassilta saatu tuki ja olemassa olevat toiminnot ovat pitäneet meidät kurssissa. Ulkopuolinen auditointi ja tarkastelu on hyvästä”
Karri Koskelo, Toimitusjohtaja, Lundia Oy
Suomalainen ympäristösertifikaatti sopii suomalaiselle pk-yritykselle
– Meillä on pk-yrityksenä rajalliset resurssit sertifioinnille ja siksi Ekokompassi valikoitui kumppaniksemme, kertoo Karri.
– Emme ole joutuneet lisäämään mitään tehtäviä tai henkilötyövuosia, sillä Ekokompassilta saatu tuki ja olemassa olevat toiminnot ovat pitäneet meidät kurssissa. Ulkopuolinen auditointi ja tarkastelu on hyvästä, Karri jatkaa. On hyvä, että puhutaan asioista aidosti ja rehellisesti.
Lundia sai oman Ekokompassi-asiantuntijan opastamaan ympäristötyössä. Alkukartoituksen jälkeen ympäristöohjelmaan valikoitui kolme pääpointtia, energia, jätteet ja viestintä.
– Ympäristöohjelman myötä olemme listanneet uusia kehityskohteita. Haluamme tulevaisuudessa olla fossiilivapaita, ja suunnitteilla on ollut mm. aurinkopaneelipuisto katolle, listaa Karri.
– Olemme vaihtaneet lakkauspintoja vesiohenteisiksi, valinneet paketointiin paperiteippejä ja ekologisempia pakkauspahveja. Vähennämme kuljetusreklamaatioita, parannamme jätteiden ja muovin kierrätystä ja jämäpalojen hyötykäyttöä. Meillä on enää hyvin vähän tuotannon sivuvirtoja, kertoo Karri. Haluamme toimittaa tuotteet kertaheitolla ehjänä perille ja välttää turhia tuoterikkoja. Lähtökohtana on, että saamme tyytyväisiä asiakkaita ja pitkiä asiakassuhteita. Pyrimme vähentämään myös henkilöstön tuottamia jätteitä, kierrättämään ja vähentämään turhaa energiankäyttöä.
– Yksi asia on ollut kuitenkin lapsenkengissä: vastuullisuudesta kertominen.
Myös viestintä on ympäristötyötä
Lundian muotoilu kestää aikaa ja katseita – myös lähemmän tarkastelun. Harald Lundqvist loi aikoinaan Lundian ajatuksella, että yksi hyllykkö riittää. Uutta ei tarvita, kun jo olemassa olevan voi purkaa ja koota uudelleen. Sama ajattelu on kantanut tähän päivään.
Ympäristösertifikaatin myötä vastuullisuus on otettu Lundian viestinnän kulmakiveksi. Vastuullisuudesta on julkaistu verkkosivuille teesit otsikolla ”Hitaasti, kestävästi ja keveästi”. Ne avaavat Lundian arvoja ja määrittelevät koko liiketoimintaa.
Osta vain yksi. Panosta aitoon puuhun. Osta kotimaista. Korjaa ja päivitä. Jatka ja muunna. Vaadi läpinäkyvyyttä. Nämä arvot kertovat kiteytetysti Lundian DNA:sta.
Vastuullisuusviestintää on lisätty kaikkiin kanaviin. Uutiskirjeisiin, someen, lehdistötiedotteisiin, verkkosivuille. Lundian arvoja on kirkastettu ja henkilöstölle on järjestetty koulutuspäiviä.
– Ympäristötyö ja siitä viestiminen tukevat Lundian brändiä.
Kestävät brändit kestävät talouden karikot
– Koronan aikana matkustaminen väheni ja ihmiset keskittyivät kodin laittoon. Kysyntä suorastaan räjähti. Inflaatio ja korkojen nousu on kääntänyt kurssin taas toiseen suuntaan, mutta kestävät brändit tulevat yleensä ehjempinä ulos kriiseistä, kertoo Karri.
Ympäristötyöstä on ollut epäilemättä myös taloudellista hyötyä. Tulosten mittaaminen on vaikeaa, mutta tulokset näkyvät ennen kaikkea reklamaatioiden taklaamisena, toimintojen kehittämisenä ja brändin vahvistamisena.
Kaikkia uudistuksia ei voi eikä tarvitse tehdä heti, mutta suunta on Lundialle selvä.
– Työ ei pääty siihen, että yritykselle myönnetään ympäristösertifikaatti. Sertifikaatti ohjaa miettimään asioita pitkällä tähtäimellä, toteaa Karri.
“Työ ei pääty siihen, että yritykselle myönnetään ympäristösertifikaatti. Sertifikaatti ohjaa miettimään asioita pitkällä tähtäimellä”
Karri Koskelo, Toimitusjohtaja, Lundia Oy