Helena Karvosenoja aloitti Ekokompassin viestinnän ja markkinoinnin koordinaattorina alkuvuodesta 2025.
”Ympäristömme tarvitsee oikeita tekoja, sillä pelkällä sanahelinällä ei päästä pitkälle. Koen, että yrityksillä on valtava vaikutus siihen, miten pystymme rakentamaan kestävämpää tulevaisuutta. Minulle on tärkeää saada tehdä työtä, jossa pääsen edistämään itselleni merkityksellisiä arvoja”, Helena kertoo.
Helenan vastuulla on varmistaa, että ympäristövastuusta viestitään selkeästi ja vaikuttavasti. Hän kehittää tapoja tavoittaa uusia organisaatioita ja innostaa niitä ympäristötyöhön. Ympäristövastuu ei ole ohimenevä trendi, vaan olennainen osa kestävää liiketoimintaa ja yritysten kilpailukykyä.
”Avoin ja ymmärrettävä viestintä on muutoksen yksi rakennuspalikka. Ympäristötyön tulee tuntua mahdolliselta ja saavutettavalta, eikä raskaalta tai monimutkaiselta. Meidän tehtävämme on varmistaa, että jokainen yritys voi aloittaa ympäristötyön omalla tahdillaan ja tuntea tekevänsä merkityksellisiä tekoja”, Helena korostaa.
Ekokompassin viestintä ja markkinointi tukee yrityksiä niiden ympäristötyön eri vaiheissa. Kun organisaatio alkaa pohtia ympäristövastuuta, se tarvitsee selkeää tietoa ja konkreettisia ratkaisuja. Kun yritys vertailee eri sertifikaatteja ja järjestelmiä, on tärkeää ymmärtää, mikä vaihtoehdoista sopii parhaiten juuri omalle liiketoiminnalle. Viestinnän on oltava yksinkertaista ja saavutettavaa; niin selkeää, että kuka tahansa ymmärtää, mitä Ekokompassi tarjoaa.
Kohtuullisuus ohjaavana arvona
”Yksi Ekokompassin arvoista on kohtuullisuus. Se kiteyttää mielestäni hyvin sen mihin tähtäämme. Ympäristötyö ei tarkoita täydellisyyttä tai suuria harppauksia kerralla, vaan jokainen yritys voi edetä omalla tahdillaan. Isoin ja hankalin askel on monesti aloittaminen, siitä eteenpäin asiat lähtevät luonnollisesti rullaamaan. Kohtuullisuus merkitsee myös sitä, että elämme ja kulutamme luonnon kantokyvyn rajoissa. Silloin voimme turvata kaikenlaisen elämän edellytykset myös tulevaisuudessa”, Helena pohtii.
Hän uskoo, että vaikuttavalla viestinnällä on merkittävä rooli ympäristövastuuseen sitoutuneiden yritysten menestyksessä. Helenan työ rakentuu tiiviissä yhteistyössä sekä Ekokompassin muun tiimin että kumppaneiden kanssa.

“Viestintä voi parhaimmillaan avata vaikealta tuntuvat aiheet ymmärrettävään muotoon. Ekokompassilla on vahvaa asiantuntijuutta, ja minun roolini on auttaa tuomaan se esiin selkeällä ja kiinnostavalla tavalla.”
Helena Karvosenoja ekokompassin Markkinoinnin ja viestinnän koordinaattori