Painoalan yritykset tunnistavat vastuunsa ympäristötyössä entistä laajemmin. Nyt Ekokompassi-sertifikaatin saaneet painotalot kertovat konkreettisista ympäristöteoistaan. Parhaat käytännöt on tehty jaettaviksi myös muiden alojen pk-yrityksille.
Suomessa painoalan yritykset kiinnittävät huomiota ympäristötyössään erityisesti logistiikkaan ja liikkumiseen, jätteisiin ja kierrätykseen, energiaan, materiaalin käyttöön sekä viestintään. Osa-alueet painottuvat yrityksissä eri tavoin riippuen siitä, missä on nähty eniten vaikutusmahdollisuuksia.
Useassa painotalossa on laskettu oman liiketoiminnan hiilijalanjälki, mikä tarjoaa pohjan tehokkaalle ympäristötyölle. Kun lähtötaso on tiedossa, Ekokompassin ympäristöohjelman avulla päästöjä on mahdollista vähentää oikeista paikoista ja toimia entistä ekologisemmin.
Niini-konsernin vastuullisuuspäällikkö Tiia Peltoranta tiivistää osuvasti painoalan ympäristötyön merkityksen:
”Tietysti kaikista ympäristöystävällisintä olisi olla tekemättä painotuotteita. Koska kuitenkin toimimme tällä alalla, pohdimme jatkuvasti, mikä on taloudellisesti kannattavaa meille ja mahdollisimman ympäristöystävällistä asiakkaille.”
Tässä jutussa painotalot jakavat vaikuttavimmat ympäristötekonsa.
Ekologista vauhtia logistiikkaan ja liikkumiseen
Painotaloissa päästöjä pyritään pienentämään suunnittelemalla logistiikan kuljetuksia fiksusti, valitsemalla ympäristöystävällisiä logistiikkakumppaneita ja kannustamalla henkilöstöä sähköautoiluun. Plusprintillä ja Niinillä harkitaan parhaillaan myös työsuhdepyöräetua.
Niini-konsernin kaikissa toimipisteissä eli Helsingissä, Turussa ja Kotkassa panostetaan logistiikan tehostamiseen. Yrityksen asiakkaat on lajiteltu alueittain, jotta oma lähetti voi suunnitella ajoreittinsä tilausten mukaan. Turha ajo minimoidaan, kun yksittäisiä lähetyksiä ei toimiteta. Lisäksi Niini hyödyntää ulkopuolisen kumppanin ympäristöystävällisiä logistiikkapalveluja.
Printworksin logistiikkakumppanin omat vihreät ratkaisut auttavat vähentämään päästöjä. Kumppani hyvittää Printworksin puolesta kaikki muut paitsi paikallisrahdin hiilidioksidipäästöt.
Plusprint puolestaan kannustaa henkilöstöään sähköautoiluun. Myös yrityksen lähialueen jakelut hoidetaan sähköautolla. Plusprintin myyntijohtaja Tommi Laaksonen kertoo, että yrityksen parkkipaikalla on nyt kuusi sähköauton latauspistettä. ”Mietimme, miten pystymme sitouttamaan työntekijöitämme konkreettisesti ympäristötyöhön. Aloite sähköautojen latauspisteille tuli henkilöstöltämme. He ovat ottaneet uudistuksen mukavasti vastaan.”
Next Printillä on hankittu kaksi uutta hybridiautoa, jotta polttoaineenkulutus on saatu vähenemään. Pääasiassa yrityksen autoilla pyritään kulkemaan sähkön voimalla.
Lajittelu kuntoon henkilöstöä kouluttamalla
Jätteiden kierrätys korostuu painoalan yrityksissä, koska kaikissa yrityksissä syntyy luonnollisesti erityyppistä jätettä. Niini-konsernissa, Lprintillä ja Plusprintillä jätteiden lajittelua on tehostettu kouluttamalla henkilöstöä ja laatimalla heille tarkat kierrätysohjeet.
Esimerkiksi Niinillä uudet havainnolliset jäteastiamerkinnät ovat auttaneet asiaa. Paikalliset ympäristövastaavat auditoivat vuosittain, miten jätteiden lajittelu on sujunut. Tavoitteena on, että kalliimman sekajätteen osuus pienenee, mikä kertoo lajittelun onnistumisesta.
Samoin Plusprintillä kaikki jätteeksi päätyvä materiaali kierrätetään asianmukaisesti: ”Jos vaikkapa vanhaa valomainosta ei pystytä enää korjaamaan, se laitetaan palasiksi ja kaikki osat lajitellaan kierrätykseen erikseen”, Laaksonen havainnollistaa.
”Ympäristöasioiden huomioiminen tuo usein myös selviä kustannussäästöjä”
tuija rotko, lprint oy
Oman lukunsa jätehuollossa muodostavat kemikaalit. Printworksilla kemikaalikuorman pienentäminen nähdään konkreettisena ympäristötekona. Yritys toimii ainoastaan digipainona, ja sen volyymit ovat pienemmät isoihin painotaloihin verrattuna.
Printworksin digipaino-operaattori Janne Ström kertoo, että kemikaalikuorman supistaminen onnistuu aikatauluttamalla töitä ja minimoimalla hävikkiä. Myös UV-värit on korvattu ekologisemmilla Greenguard-väreillä.
”Jos yhdelle painokoneelle on hommia, kaikki työt kannattaa tehdä samalla kertaa. Näin pesuaineita ei tarvitse käyttää yhtä usein. Lisäksi olemme löytäneet asennusnesteille ja puhdistusaineille aiempaa ympäristöystävällisemmät vaihtoehdot”, Ström kuvailee ja lisää:
”Ylipäätään digipainaminen perustuu pieniin tuotantoeriin ja siten myös pieneen hävikkiin. Lopputuotetta voidaan tehdä vaikka vain yksi kappale.”
Energiankulutus kuriin fiksuilla toimenpiteillä
Energiatehokkuus ja uusiutuvan energian käyttö näkyy monen painotalon toiminnassa. Niinillä energiankulutuksen vähentäminen konkretisoituu muun muassa siten, että työasemat ja laitteet sammutetaan työpäivän päätteeksi. Lisäksi ostettu energia on kokonaan uusiutuvista lähteistä.
Niinin Helsingin toimipisteellä ja Next Printillä on myös Joutsenmerkki, jolla on varsin tiukat raamit esimerkiksi energiatehokkuuden osalta. Niinpä sen kriteerit kulkevat käsi kädessä Ekokompassi-sertifikaatin kanssa, sillä ympäristötyön tavoitteena on säästää luonnon resursseja.
Lprintillä energian hankinta on keskitetty paikalliselle energiayhtiölle, jonka kaukolämpö tuotetaan uusiutuvilla energialähteillä, kuten metsähakkeella ja tähdepuulla.
Plusprintillä luotetaan tuulivoimalla tuotettuun sähköön. Lisäksi yrityksessä käytetään modernia matalaenergialaitteistoa energiankulutuksen vähentämiseen. Matalaenergialaitteiston sertifikaatit osoittavat, että tuotantolaitteiden energiankulutus on minimoitu. ”Lisäksi tuotantotiloissamme on optimoitu lämpötila ja kosteustasapaino, mikä on eduksi tuotannolle. Tällöin ei esimerkiksi tule staattista energiaa, jonka takia materiaalit kiinnittyisivät toisiinsa ja aiheuttaisivat enemmän hukkaa”, Plusprintin Tommi Laaksonen kertoo.
Next Print on asentamassa uusia painolevytulostimia, joiden käyttö säästää merkittävästi energiaa. Prosessivapaiden painolevyjen yhtenä ympäristöetuna on myös se, että vedenkulutus ja kemikaalien käyttö lakkaa.
Next Printin lisäksi Printworksilla oman toiminnan päästöt sekä epäsuorat ostoenergiaan liittyvät päästöt, joita ei ole pystytty enää vähentämään, on kompensoitu istuttamalla puita ulkopuolisen tahon avustuksella.
Tehokas materiaalin käyttö minimoi hukan
Painoalalla materiaalivalinnoilla on väliä, ja niihin kiinnitetään painotaloissa huomiota. Esimerkiksi Plusprint on kartoittanut maahantuojilta uusia vastuullisia materiaalivaihtoehtoja ja testannut niitä käytännössä. Yritys seuraa jatkuvasti materiaalivalikoiman kehitystä.
Ekologisia materiaaleja on jo hyvin tarjolla, mutta Plusprintin Tommi Laaksonen harmittelee niiden hintaa, joka on ainakin toistaiseksi paljon korkeampi perinteisiin vaihtoehtoihin verrattuna. Tulevaisuudessa tuotantoprosessien pitäisi parantua ja kysynnän kasvaa, jotta hinnatkin laskevat.
”Kaikki käyttämämme materiaalit ovat FSC-, PEFC- tai ECO LABEL -merkittyjä. Jokaisessa tuotekategoriassa on myös 100-prosenttisesti kierrätettyjä materiaaleja. Yhtä kartonkia valmistetaan täällä lähellä Satakunnassa vanhoista maitotölkeistä”, Laaksonen kuvailee.
Next Printin myynnistä vastaava Vesa Nikkilä mainitsee, että myös heiltä asiakas saa painotuotteet halutessaan PEFC- tai FSC-sertifioituna. Lisäksi materiaalien osalta hiilijalanjälki on mahdollista kompensoida.
Printworksilla materiaalitarjontaa on kehitetty hiilineutraaliin suuntaan ja materiaalien alkuperä otetaan huomioon. Paperilaaduista esimerkiksi Nautiluksella on FSC® Recycled -sertifikaatti ja Blue Angel -sertifikaatti.
Materiaalin käyttöä voidaan tehostaa suunnittelemalla työt hyvin etukäteen. Yleisesti painotaloissa painettava materiaali asemoidaan niin tehokkaasti, että hukkaa syntyy mahdollisimman vähän. Materiaalina voi olla vaikkapa paperiarkki, tarrarulla tai kartonkilevy. ”Aineiston esikäsittely onnistuu kätevästi automaatio-ohjelmilla”, Niini-konsernin Tiia Peltoranta mainitsee.
Materiaalitehokkuuteen liittyy omalta osaltaan tuotantolaitteiden ylläpitohuolto. Niinin oma henkilöstö osaa huoltaa laitteita itsenäisesti, jolloin ulkopuolista huoltofirmaa ei tarvitse kutsua paikalle matkojen päästä. Tarvittaessa vanhoista laitteista voidaan kierrättää osia uusiin laitteisiin.
Viestintää ja verkostoitumista ympäristökärjellä
Painotaloissa on hoksattu niin sisäisen kuin ulkoisen viestinnän merkitys ympäristötyössä. Niinillä ympäristöasioista kerrotaan uusille työntekijöille jo perehdytyksen yhteydessä. Ympäristötietoisuus on koko konsernissa niin sisäänrakennettu toimintatapa, ettei se vaadi juurikaan sitouttamista.
Niinin lisäksi ympäristöasioista keskustellaan säännöllisesti myös Printworksin viikkopalavereissa. ”Kun ympäristöasiat ovat esillä jatkuvasti, ne eivät unohdu. Olemme saaneet henkilöstön hyvin mukaan”, Printworksin Janne Ström näkee ja jatkaa:
”Ohjaamme myös asiakkaitamme tekemään kestäviä valintoja. Tarjoamme oikean tuotteen oikeaan paikkaan. Yleensä mitä suurempi asiakas on kyseessä, sitä enemmän organisaatiossa on jo mietitty ympäristöasioita. Asiakas voi siis myös vaatia meiltä ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja.”
Plusprint oli mukana ainoana painoalan yrityksenä Elinkeinoelämän Keskusliiton vastuullisuustyöryhmässä, joka tarjosi vertaistukea ja ratkaisun eväitä myös ympäristötyöhön. Sen innoittamana yritykselle perustettiin oma vastuullisuustyöryhmä, joka kirittää tekemistä jatkossa.
”Meidän kulmakivemme on suomalaisuus. Ympäristötyöhön tämä liittyy siten, että minkä voi tuottaa lähellä, sitä ei kannata tilata kaukaa. Pyrimme siihen, että kaikki alihankkijamme olisivat suomalaisia”, Plusprintin Tommi Laaksonen toteaa.
Kaikissa painoyrityksissä Ekokompassi-sertifikaatti on jollain tavalla esillä ulkoisessa viestinnässä, kuten verkkosivuilla, sosiaalisen median kanavissa ja uutiskirjeissä. Ekokompassista kerrotaan myös kilpailutuksissa ja myyntikohtaamisissa asiakkaiden kanssa, mikä tuo lisäarvoa ympäristötyölle.
”Olemme ylpeitä, kun olemme ottaneet ympäristöasiat huomioon. Siksi viestimme niistä aktiivisesti. Vaikka yrityksille ympäristötyö on vapaaehtoista, maapallolle se on välttämätöntä. Ekokompassista jää alitajuinen muistijälki koko ajan”, Janne Ström tähdentää.
”Vaikka yrityksille ympäristötyö on vapaaehtoista, maapallolle se on välttämätöntä. Ekokompassista jää alitajuinen muistijälki koko ajan”
Janne Ström, printworks