Varusteleka on armeijatavaran ja retkeilyvarusteiden erikoisliike. Tämän moni tietää, mutta harva tietää sen, että Varustelekan myynnistä miltei 15 % muodostuu ylijäämän myynnistä. Ylijäämä on siis käytettyä tai tarpeetonta tavaraa; vermettä ja varustetta joka on jäänyt kaikenmaailman armeijoilta yli ja josta he haluavat hankkiutua eroon. Varusteleka ostaa näitä tuotteita, mittaa, kuvaa ja lajittelee ne ja myy omassa myymälässä ja verkkokaupassa. Näitä sitten ostaa asiakkaat, jotka on ulkoilijoita, retkeilijöitä, sotaintoilijoita, keräilijöitä, metsästäjiä ja ihan tavallisia ihmisiä. Varustelekan asiakkaat arvostavat sitä, että heillä on tuotekuvaukset kunnossa ja Varustelekalta ostaessaan tasan tarkkaan tietävät mitä saavat.
Tämän lisäksi Varustelekalla pyörii myös ihan oma kiertotalousmalli. Suuren osan ostetusta kamasta voi myydä Varustelekalle takaisin kun tuotetta ei enää tarvita. Tuotteen kunnon perusteella annetaan vastineeksi krediittiä, jolla asiakas voi ostaa sitä mitä oikeasti tarvitsee.
Varustelekalla ymmärretään että meidän olemassaolo rasittaa tätä palloa, ja yrityksessä halutaan tehdä kaikkemme että näin ei olisi. Yksi perusarvoista on se, että ollaan kaikessa ja aina hyvien puolella. Varustelekan sanoin ”hyvien puolelaisuus tarkoittaa sitä, että aktiivisesti halutaan tehdä maailmaan enemmän hyvää – ei siis riitä että emme aiheuta pahaa”.
Koska on turha itse keksiä pyörää uudestaan, haluttiin vähän jeesiä talon ulkopuolelta näiden asioiden selvittämiseen ja seuraamiseen.
Isot kansainväliset sertifikaatit on hyviä, mutta aivan älyttömän vaikeita ymmärtää, joten yrityksessä lähdettiin tavoittelemaan kotimaista Ekokompassi-sertifikaattia, joka on aika selkeä ja käytännönläheinen.
Elina laine, varusteleka
Tällaiset projektit maksaa tietysti rahaa, mutta pidemmällä aikavälillä näistä toimenpiteistä ja päätöksistä syntyy myös merkittäviä taloudellisia hyötyjä, kun mm. pakkausmateriaaleja vähennetään ja hankintoja tehdään vain todelliseen tarpeeseen.
Mitä toimenpiteitä tästä sitten seuraa? Varustelekassa on allekirjoitettu oma ympäristöohjelma kaudelle 2019 -2021. Tämä ohjelma sisältää 12 tavoitetta jotka liittyvät vastuulliseen hankintaan, materiaalitehokkuuteen, logistiikkaan, sekä viestintään ja vaikuttamiseen.
Yritys auditoitiin vuonna 2019 eli ympäristöohjelmasta saatiin hyväksytty tulos ja Ekokompassi-sertifikaatti. Se tarkoittaa, että ulkopuolinen taho on tunnistanut tavoitteet ja toimenpiteet ja pitää niitä hyvänä alkuna kohti parempaa. Jotta yrityksessä pidetään vastaisuudessakin sertifikaatti voimassa, tavoitteita päivitetään kerran vuodessa ja noin joka kolmas vuosi tehdään isompia päätöksiä ympäristöasioissa. Tämä ei ole siis kertaluontoinen tapa koittaa peitellä jälkiä vaan jatkuva prosessi.
Jos jokainen varustelekalainen tekee yhden hyvän teon päivässä, siitä syntyy vuoden aikana lähes 20 000 hyvää tekoa. Jos kaikki Varustelekan yli 100 000 Facebook-seuraajaa pelkästään Suomessa liittyy tähän joukkoon, se tuottaa yli 36,5 miljoonaa hyvää tekoa. Ja vain yhdellä hyvällä valinnalla siis. Kuka vielä väittää ettei yhdessä voida vaikuttaa asioihin ja tulevaisuuteemme?