Äh, uusi järjestelmä! Vaiko: Ah, uusi järjestelmä! Vaikka et olisi kovin tekninen tyyppi, Ekokompassin uuteen verkkopalveluun on helppo tykästyä. Se on suunniteltu simppeliksi, jotta yritykselläsi jää raportoinnin sijaan aikaa siihen olennaiseen: ympäristötyöhön.
Kun ympäristöohjelma on tehty, suunnitelmat ja tavoitteet valmiit ja sertifikaatti ansaittu, miten ympäristötyötä jatketaan ja edistetään yrityksen sisällä? Miten ja kuka hoitaa seurantaa ja dokumentaatiota? Entä jos vastuuhenkilö vaihtuu?
Tahtoa ja tekoja on, mutta etenkin pienemmissä yrityksissä työntekijöitä ja aikaa on vähän. Ympäristötyö saattaa jäädä muun kiireen jalkoihin. Siksi ympäristötyön – ja sen dokumentoinnin – kuuluu olla helppoa ja hoitua sujuvasti osana päivittäistä työtä.
Ekokompassin uuden verkkopalvelun avulla suunnitelmat ja käytännön toimenpiteet sekä niiden seuranta ja dokumentointi on järjestetty selkeästi.
Uusi verkkopalvelu pitää ympäristötyön oikeassa kurssissa
Ympäristötyö on kuin mitä tahansa työtä. Ja hyvin suunniteltu on tässäkin puoliksi tehty. Uusi verkkopalvelu on suunniteltu niin, että se on käyttäjälleen mahdollisimman helppo ja suoraviivainen.
Ympäristöohjelman tehokas hallinta perustuu kolmeen simppeliin kysymykseen: mitä tehdään, kuka tekee ja milloin tehdään. Kaikkiin näihin kysymyksiin löydät vastaukset uudesta verkkopalvelusta ymmärrettävästi opastettuna.
“Ekokompassin verkkopalvelussa kaikki tieto löytyy yhdestä paikasta ja on kaikkien saatavilla. “
Vaikka ympäristötyö jakaantuisi yrityksessäsi useampaan toimipaikkaan ja raportointi useammalle henkilölle, verkossa toimivan työkalun avulla kaikki näkevät, missä mennään. Yhteiskäyttö onnistuu, eikä ympäristötyö katkea, jos vastuuhenkilöt vaihtuvat. Perehtyminen on nopeaa ja ympäristötyötä voidaan jatkaa saumattomasti.
Uusi verkkopalvelu helpottaa yhteistyötä organisaation sisällä ja myös ulkopuolisen asiantuntijan kanssa
Ekokompassin verkkopalvelu on ympäristötyön sihteeri
Ympäristöjärjestelmään kuuluu olennaisena osana lakisääteinen dokumentaatio mm. jätehuoltoon tai kemikaalien hallintaan liittyen. Saattaa äkkiseltään kuulostaa haastavalta hommalta. Mutta käytännössä työ on helppoa, sillä olemme ajatelleet kaiken sinulle valmiiksi.
Enää ei tarvitse pähkäillä, onko dokumentaatio tehty tai onko se ajan tasalla. Tai kysellä, kenen koneella on se viimeisin jätehuoltosuunnitelma. Verkkopalvelu tekee myös monet laskutoimitukset puolestasi ja auttaa seurannassa.
Absoluuttiset luvut esimerkiksi sähkönkulutuksesta eivät kerro koko totuutta siitä, onko kulutus todellisuudessa kasvanut vai laskenut. Uusi palvelu osaa suhteuttaa kulutuksen henkilömäärään nähden. Sinun tehtäväksesi jää ilmoittaa kävijämäärä ja kulutuksen luvut. Laskentojen automatisointi säästää paljon aikaa ja hermoja.
Uuden verkkopohjaisen palvelun tiedostopankista dokumentteja voi tarkastella vapaasti ja tehdä niihin näppärästi päivitykset. Tiedot säilyvät niin pitkään kuin on tarve. Voit myös asettaa muistutuksia itsellesi, milloin esimerkiksi sertifikaatti on menossa umpeen.
Verkkopalvelu on kuin sihteeri, joka huolehtii, että ympäristötyötä tehdään järjestelmällisesti. Lisäksi verkkopalvelu on integroitavissa yrityksesi muihin järjestelmiin kuten toiminnanohjausjärjestelmään. Näin ympäristötyö muuttuu pikkuhiljaa osaksi yrityksesi muita toimintoja.
Liiketoiminnan hyödyt näkyvät vähitellen
Ympäristötyö etenee ja kehittyy pikkuhiljaa. Etenkin alussa, kun ympäristöohjelma on juuri rakennettu ja ympäristötyö aloitettu, järjestelmällinen ja aktiviinen raportointi on tärkeää. Näin luot yrityksesi ympäristötyölle mittarit ja perustason, johon tulevien vuosien tuloksia verrataan.
Ympäristövaikutukset ja liiketoiminnan hyödyt näkyvät paremmin vasta 5 – 10 vuoden sisällä. Erityisesti pk-organisaatiot ovat suhdanneherkkiä, joten vuodessa ei voi olettaa saavansa kunnianhimoisia tuloksia. Koronavuodet näyttivät, että tilanteet voivat muuttua nopeasti. Tähtäin kannattaakin asettaa riittävän pitkälle.
Ympäristötyön tulosten seuranta helpottuu ja tehostuu ajan myötä. Kun perustaso ja oleelliset mittarit ovat löytyneet ja raportoituja tuloksia kertyy useammalta vuodelta, yrityksellesi sopiva tavoitetaso alkaa hahmottua selkeämmin. Lopussa kiitos seisoo.
Ympäristöohjelman tehokas hallinta perustuu kolmeen simppeliin kysymykseen: mitä tehdään, kuka tekee ja milloin tehdään. Kaikkiin näihin kysymyksiin löytyy vastaukset uudesta verkkopalvelusta ymmärrettävästi opastettuna.
Ekokompassin tuotepäällikkö Felix Siivonen
Oma Ekokompassi jäsentää ympäristötyön ja dokumentaation yhteen paikkaan:
Ekokompassi-ympäristöjärjestelmä
- Ympäristöasioiden alkukartoitus
- Ympäristövaikutusten pisteytys
- Ympäristöohjelman luonti ja seuranta
- Mittareiden asettaminen
- Lakisääteiset lomakkeet
(lakilista, jätehuoltosuunnitelma, kemikaaliluettelo, jätteiden siirtoasiakirja) - Tulosten raportointi ja seuranta
- Ympäristösertifikaatti
Lisäksi ympäristötyösi tueksi mm.
- Projektisuunnitelma
- Ympäristöohjelman mallipohja
- Hankintalista
- Muistilista sosiaalisen ja taloudellisen vastuun tarkasteluun
- Henkilöstön koulutusmateriaali
- Webinaaritallenteet asiakaskoulutuksista
- Asiakastiedotteet ja muistutukset
- Viestintäopas ja -materiaalit
- Auditointiohjeet (kriteerit, tarkistuslista, auditoijien yhteystiedot)
- Oppaat ja ohjeet
Ota uusi tapa tehdä ympäristövastuutyötä käyttöösi – Me opastamme sinut alkuun.