Yhteiskunnallinen yritys Kanresta tekee huippuruokaa ja intohimoista ympäristötyötä

Kanresta Oy on suomalainen laajan portfolion omaava ravintoloitsija. Yhteiskuntavastuu on yrityksen toiminnan selkärangassa, joten on ollut luontevaa ottaa kunnianhimoisia askelia myös ympäristövastuussa Ekokompassi-ympäristöjärjestelmän avulla.

Kanresta Oy on suomalainen laajan portfolion omaava ravintoloitsija. Yhteiskuntavastuu on yrityksen toiminnan selkärangassa, joten on ollut luontevaa ottaa kunnianhimoisia askelia myös ympäristövastuussa Ekokompassi-ympäristöjärjestelmän avulla.

Kanresta Oy toimii valtakunnallisesti lähes 30 ravintolassa ja tapahtumatalossa tuottaen ravintolapalveluita muun muassa Kuopion kaupunginteatterissa, Kuopion musiikkikeskuksessa, Tiedekeskus Heurekassa ja Pajulahdessa. Valtakunnallisena toimijana Kanresta tarjoaa asiakkailleen myös monipuolisia kahvila- ja henkilöstöravintolapalveluja.

Kanresta Oy
  • Toimii valtakunnallisesti lähes 30 ravintolassa ja tapahtumatalossa
  • Suomen johtava kulttuurilaitosten ravintolapalveluiden tuottaja
  • Palveluihin kuuluvat kokoukset ja tilaisuudet, väliaikatarjoilut ja lounaat sekä tapahtumat
  • Kanresta jakaa osinkonsa omistajalleen Suomen Kansanterveysyhdistykselle, jonka tuotot jaetaan Lastentautien tutkimussäätiölle, Sydänliitolle, MIELI Suomen Mielenterveys ry:lle ja Vanhustyön keskusliitolle.

Kanrestalla on ollut Yhteiskunnallinen yritys -merkin käyttöoikeus jo pitkään osoituksena liiketoiminnallisten ja yhteiskunnallisten tavoitteiden onnistuneesta yhdistämisestä. 

– Olemme suhtautuneet vastuullisuuteemme intohimoisesti jo pitkään, ja nyt tavoitteenamme on vähentää systemaattisella ja suunnitelmallisella tekemisellä myös ympäristön kuormitusta,  liiketoimintajohtaja Elina Hill kiteyttää.

Vastuullisuus on juurtunut syvälle yrityksen toimintaan omistuspohjan kautta. Erityisesti myös ympäristövastuu on keskeinen osa Kanrestan toimintakulttuuria ja yritys on sitoutunut ympäristötyöhön monin tavoin. 

– Olemme mukana ”Portaat Luomuun” -ohjelmassa ja jäsenenä Pro Luomu -organisaatiossa. Lisäksi käytämme Ekokompassi-ympäristöjärjestelmää, mikä auttaa meitä jatkuvasti vähentämään ympäristövaikutuksiamme. Ympäristövastuu on intohimomme, ja pyrimme vähentämään ympäristön kuormitusta, Elina Hill kertoo.

”Olemme suhtautuneet vastuullisuuteemme intohimoisesti jo pitkään, ja nyt tavoitteenamme on vähentää systemaattisella ja suunnitelmallisella tekemisellä myös ympäristön kuormitusta”

liiketoimintajohtaja Elina Hill

Kestävän kehityksen edelläkävijäksi sitoutuneiden tiimien voimalla

Kanresta pyrkii olemaan edelläkävijä kestävässä kehityksessä ja toimimaan ympäristövastuullisesti yhdessä kumppaneidensa kanssa. Ekokompassi on vahvistanut ympäristötietoisuutta ja auttanut sitouttamaan kaikki kanrestalaiset osallistumaan tähän työhön. 

Vaikka työ ympäristöjärjestelmän parissa on vasta alussa, Kanrestalla on sitoutuneita tiimejä, jotka jatkavat kehitystyötä innolla. Monipuolisen ja laajan ravintolaportfolion tuomia haasteita on pyritty minimoimaan huomioimalla ravintoloiden yksilölliset piirteet järjestelmää rakentaessa sekä tavoitteita ja käytännön toimenpiteitä määriteltäessä.

Ekokompassin ympäristötyön aloittaminen portaittain oli houkutteleva vaihtoehto, sillä se tarjoaa yrityksille mahdollisuuden aloittaa pienin askelin ja vaiheittain laajentaa toimintaa. Yksiköiden sitoutuminen ja ammattilaisten innostus ovat olleet ratkaisevia tekijöitä ympäristötyön edistämisessä. Tiimien aito osallistuminen ja panostus koko prosessin ajan on luonut pohjan hyville tuloksille.

Ekokompassi tarjosi järjestelmällisen tavan ympäristövastuutyöhön

Sosiaalinen vastuunkanto on osa Kanrestan liiketoimintamallia, ja Ekokompassin tarjoama mahdollisuus räätälöidä ympäristöohjelma yrityksen tarpeisiin vakuutti. Ekokompassi tarjoaa järjestelmällisen tavan ympäristöjohtamiseen, mikä tukee organisaation toiminnan kehittymistä.

– Olemme todella ylpeitä sertifikaatista. Koko henkilöstömme on sitoutunut projektiin. Sen saamisen jälkeen on ollut helpompaa todentaa vastuullisuustyötämme sekä itsellemme että ulkopuolisille, kertoo projektijohtaja.

Kanrestan ympäristöohjelma painottuu energian käyttöön, hankintoihin, materiaalin käyttöön ja viestintään. Ravintolat ottavat käyttöön konkreettisia toimenpiteitä, kuten käytännön ohjeita ympäristöasioiden huomioimiseen päivittäisessä työssä. Osallistuminen Portaat Luomuun -ohjelmaan ja hävikkiruoan myyminen edullisemmin ovat myös osa strategiaa. 

– Tavoitteenamme on vähentää ympäristön kuormitusta kestävän kehityksen valinnoilla. Halusimme huomioida erityisesti hankinnan ja raaka-aineiden käytön, projektijohtaja kiteyttää.

”Olemme todella ylpeitä sertifikaatista. Koko henkilöstömme on sitoutunut projektiin. Sen saamisen jälkeen on ollut helpompaa todentaa vastuullisuustyötämme sekä itsellemme että ulkopuolisille”

Vastuullisessa ruokapalvelussa on keskiössä hankinnat ja paikalliset tuottajat

Kanrestan toimipisteet ovat jo pitkään kiinnittäneet huomiota hankintoihin ja ruoan alkuperään. Kanresta suosii vastuullisuutta myös hankintaprosesseissaan. Yhtiö kannustaa pientila- ja lähituottajien sekä luomutuotteiden käyttöön. Tämä tukee paikallista tuotantoa ja edistää ympäristöystävällisempien vaihtoehtojen käyttöä.

Kanresta on aktiivisesti mukana ”Portaat Luomuun” -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää luomutuotteiden käyttöä kaikissa yhtiön yksiköissä. Keittiöpäälliköt ottavat jatkuvasti huomioon pientilojen ja lähituottajien tarjonnan suunnitellessaan ruokalistoja. Tämä vahvistaa paikallisia tuotantoketjuja ja edistää vastuullisuutta.

Ruokahävikin vähentäminen on yksi Kanrestan keskeisistä tavoitteista

Ruokahävikin vähentäminen on kokonaisvaltainen prosessi, joka lähtee jo ruokalistasuunnittelusta ja raaka-aineiden hankinnasta. Ennakkolaskenta ja -arviointi ovat avainasemassa, ja niihin panostetaan erityisen paljon. Lisäksi ravintoloissa tarjotaan hävikkiruokaa lounasajan päätyttyä, mikä edistää hävikin minimoimista. 

Jokainen yksikkö on ohjeistettu kiinnittämään erityistä huomiota hävikkiin ja biojäteastioiden oikeaoppiseen täyttämiseen sekä tyhjentämiseen. Kanresta kiinnittää huomiota myös asiakasviestintään hävikin vähentämisestä ravintoloissa. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja osallistaa asiakkaita ruokahävikin minimoimiseen

Henkilöstön koulutusmahdollisuuksia arvioidaan jatkuvasti, ja tavoitteena on tuotetietouden kehittäminen erityisesti kasvisruokien osalta. Kumppanit ovat sitoutuneet kehittämään henkilöstön koulutuksia yhdessä Kanrestan kanssa.

Ympäristötietoisuuden lisääminen henkilöstön keskuudessa on yksi Kanrestan painopisteistä. Vuonna 2023 yhtiö toi käytännön ohjeita ja materiaalia, joka auttaa työntekijöitä huomioimaan ympäristöasiat päivittäisessä työssään. Tämä edistää ympäristötietoisuuden leviämistä organisaatiossa.

Yritysten ympäristövastuuta arvioidaan entistä enemmän

Ympäristösertifikaatti toimii vakuutuksena jatkuvasta parantamisesta asiakkaille ja yhteistyökumppaneille

– Ympäristötyö on tärkeä osa Kanrestan vastuullisuutta. Ekokompassin avulla olemme päässeet rakentamaan ympäristöohjelman tavoitteineen ja toimenpiteineen ympäristövaikutusten vähentämiseksi ja positiivisen kädenjäljen lisäämiseksi omaan toimintaympäristöömme, Elina Hill kertoo.

Yritysten ympäristövastuuta arvioidaan entistä enemmän, ja Ekokompassi-sertifikaatti toimii vakuutuksena asiakkaille siitä, että Kanrestassa tehdään systemaattisesti ympäristövastuutyötä. Sertifikaatin odotetaan tuovan etua kilpailutilanteissa ja vahvistavan Kanrestan asemaa vastuullisena toimijana.

Tulevaisuudessa Kanresta pyrkii parantamaan mittareiden seurantaa sekä tuotetietoutta. Kausivaihtelut otetaan huomioon niin strategiassa kuin viestinnässä. Yhteistyökumppaneiden ympäristötietoisuuden lisääminen ja ulkoisen viestinnän tehostaminen ovat myös osa yhtiön pitkän aikavälin suunnitelmia. 

– Tavoitteemme ovat kunnianhimoisia, mutta olemme päättäneet tehdä osamme ympäristön hyväksi ja toteuttaa ne askel askeleelta, Elina Hill korostaa.

Opastamme kymmeniä suomalaisia yrityksiä ympäristötyössä HoReCa-alalla – Pyydä tarjous ja asiantuntijamme on sinuun yhteydessä!

Helposti alkuun ympäristötyössä?

Lataa ilmainen oppaamme

Lue uusimmat asiakastarinat: